fredag 3 augusti 2012

Rosa är ordet


Vaknade tidigt en morgon i början av förra veckan och när jag tittade ut var allt i rosa. Klockan var bara lite efter 4 så solen hade inte hunnit upp ännu men himlen hade fått färg. Fick bråttom ut för att ta några bilder och eftersom jag nu har semester så behöver jag ju inte leva efter klockan utan kan leva som jag känner för stunden.


Mozart rosen har börjat blomma så fint i dagarna men egentligen är den inte så här stark i färgen som bilden visar utan det är ljusskent som bidrar med färg. Den här rosen hör inte till de härdigare på våra breddgrader men jag har fått den att trivas rätt bra. Visserligen fryser den ner helt varje vinter  men kommer troget med nya grenar till sommaren vart år.



Det franska kungsljusets blomspiror är i egentligen vita med violett öga men här ser de helt ljusröda ut. Kungsljusen är ståtliga i år, högre än de brukar vara.



En annan rosa ros som blommar just nu är F J Grootendorst eller nejlikros. Det här är en mycket härdig ros som aldrig fryser ner och som dessutom är remonterande så jag kan njuta av blommor hela sommaren. Lite trist är att den inte doftar nåt men blomrikedomen kompenserar väl för det för mer blommvilja får man leta efter.



Här börjar redan solen att ha kommit så pass högt upp att lite av det rosa skenet försvunnit. Det här är rabatten precis framför ytterdörren och här trängs som synes en massa olika blommor - faktum är att jag måste börja flytta på en del för att andra inte helt skall komma i skymundan. Några skall jag flytta i år bara de har blommat medan andra får vänta tills nästa vår.

3 kommentarer:

  1. Så snygg rabatt du har o fina blommor.

    SvaraRadera
  2. Fina bilder. Önskar att jag varit uppe den tiden jag med den morgonen..Vilka ljuvliga "krusiga" blad Nejlikrosen hade!

    SvaraRadera
  3. Mycket rooosa hos dig nu :) Härliga blomster! Ha en skön semester!

    SvaraRadera